Reggio Emilia – proces de învățare adaptat pe baza intereselor

august 2, 2022

Ce este și cum a luat naștere Reggio Emilia?

Reggio Emilia este un sistem de educație alternativ. Acesta a luat naștere în regiunea italiană Reggio Emilia, căreia îi poartă și numele. Totul a început când, în urma celui De-al Doilea Război Mondial, Italia a trecut printr-o perioadă de reorganizare, astfel că mai mulți părinți din această regiune au ales să construiască un sistem de educație alternativ celui care fusese până la acea perioadă. Așa a luat naștere abordarea Reggio Emilia, abordare inițiată de către Loris Malaguzzi.

Principiile care stau la baza abordării Reggio Emilia

La bazele abordării stau curiozitatea și creativitatea copiilor. Se încurajează manifestarea deschisă a intereselor pe care le au cei mici, pentru ca educatorul să poată observa care sunt centrele de interes pentru fiecare copil în parte, iar pe baza acestor interese și nevoi, să adapteze procesul de învățare. De asemenea, acest lucru va face procesul de învățare mult mai plăcut pentru cel mic, având senzația că este stăpân pe propriile forțe și îl va transforma într-un adult flexibil, capabil să țină pasul și să se reinventeze ori de câte ori este necesar.

Principii:

  • Părinții. Părintele este definit ca primul educator al copilului. Acesta nu doar că este prima experiență a celui mic, dar este și modelul lui. Se încurajează implicarea activă a părinților atât în educația copiilor, cât și în activitățile de la grădiniță;
  • Copiii. Spre deosebire de metoda clasică, unde se folosesc teme exacte, sistemul Reggio Emilia se bazează pe explorarea mediului, fiind folosite cât mai multe elemente din natură. În călătoria lor explorativă, copiii folosesc modalități de expresie precum: mișcarea, colajul, muzica, dansul, pictura etc. Educația trebuie îmbinată cu contextul social, lucru de care se ocupă educatorul reggio în urma observării intereselor celor mici;
  • Educatorul. Educatorul reggio nu este autoritatea supremă, așa cum se întâmplă în sistemul clasic și trebuie să se concentreze pe proces, nu pe rezultate. Acesta se transformă în partenerul de învățare a copilului și în observatorul acestuia. De ce partener? Pentru că în primul rând, educatorul trebuie sa învețe ce-l interesează pe cel mic ascultânu-i întrebările. De ce observator? Pentru că se pune accent pe faptul că acesta nu știe nimic despre copil până când nu-i descoperă înclinațiile;
  • Mediul. Mediul este cel de-al 3-lea profesor astfel că trebuie să fie cât mai familiar și să trezească în cei mici spiritul de apartenență. Se recomandă expunerea lucrărilor în decurs de desfășurare, nu doar a celor finalizate, clasa să fie organizată pe centre de interes, iar copiilor li se recomandă să aducă obiecte de acasă pentru a se simți cât mai în largul lor.

Arta Tranzientă – concept folosit în cadrul pedagogiei de tip Reggio Emilia
Ce este Arta Tranzientă și cu ce îl ajută pe copilul tău?

În primul rând, Arta Tranzientă este un concept folosit în cadrul educației de tip Reggio Emilia. În procesul de creație sunt folosite elemente de natură precum: pietre, frunze, crengi alături de alte obiecte cum ar fi: nasturi, diferite tipuri de paste etc.

GreenKid a abordat deja acest tip de activitate, astfel că în fiecare zi de miercuri are loc atelierul de artă tranzientă. Pe lângă faptul că cei mici au dezvoltat o gândire strategică și critică, iau decizii mai rapid și colaborează mai eficient, aceste activități oferă oportunități în care preșcolarii exersează cum să managerieze riscurile, comunicarea și negocierea.

Contactează-ne și oferă-i preșcolarului tău, șansa de a se dezvolta într-o manieră personalizată în funcție de nevoile și curiozitățile lui!
Telefon: 0770526734 | 0745524508

Alte postări

26.01.2024
Se apropie acea perioada din an… in care simtim ca bucuria nu ar fi bucurie daca nu am împărți-o cu cei dragi. Pregătim un nou festival, în cadrul Comunității Greenkid – Festivalul Iernii
21.09.2023
Pentru că la bazele abordării stau curiozitatea și creativitatea copiilor. Se încurajează manifestarea deschisă a intereselor pe care le au cei mici, pentru ca educatorul să poată observa care sunt centrele de interes pentru fiecare copil în parte, iar pe...
3.08.2023
În viața noastră de părinți, învățăm să ne bucurăm alături de cel mic pentru fiecare prim lucru realizat. Primul zâmbet, primii pași și mai ales, primele cuvinte. De-a lungul timpului, aceste prime lucruri devin tot mai mărețe pentru copil. Mai...